tiistai 29. tammikuuta 2013

Suomen koulujärjestelmän vahvuuksia


Olen viime viikolla tutustumassa Helsingin Yhteiskouluun, kiitos Sampo Lokille mahdollisuudesta vierailuun. Sampolta jäi erityisesti mieleen ajatus siitä, miksi suomalainen koulu pärjää hyvin vertailussa. Sampolla oli esittää kaksi hyvää pointtia

1.       Opettajien ammattitaitoon luotetaan. Luottoa löytyy ainakin toistaiseksi niin rehtorilta, päättäjiltä, huoltajilta ja oppilailta. Ammattitaitoa ei kyseenalaisteta eikä verrata mittareilla. Se antaa opettajille mahdollisuuden luovasti toteuttaa ja kehittää opetusta. Näin ei asiat ole läheskään muulla. Huolestuttavaa on kuitenkin nykyinen kehitys, esimerkiksi kolmiportainen tuki, joka vaatii jatkuvaa kirjaamista. Laki velvoittaa kirjaamaan, ja yksi perustelu on, että voidaan tarvittaessa näyttää tilastoa, että tukea on annettu. Miksei vain luoteta opettajiin?

2.       Opettajat tuntevat oppilaat. Suomessa opettajat yleisesti opettavat samoja oppilaita vähintään 2 vuotta. Tänä aikana tuntemus oppilaan osaamisesta kehittyy tasolle, jolloin välttämättä edes kokeita ei arvioinnin kannalta olisi pakko järjestää. Enkä tässä ole kokeita poistamassa, sillä kokeille on muitakin syitä (esim. se on oppimistilanne itsessään). Oppilaan tuntemus myös helpottaa huomattavasti eriyttämistä. Opettaja tuntee ennestään oppilaan vaikeudet. Monissa maissa opettajia ”kierrätetään”, jolloin oppilaan tunteminen jää pinnalliseksi.

Lisäsin tähän vielä yhden, ei niin pedagogisen, kohdan. Ilmainen kouluruoka nimittäin on varmasti myös yksi oppimisen edistäjä. Sillä voi olla yllättävänkin suuri merkitys.

Joka tapauksessa nämä oat vahvuuksia, joista ei suomalaisen opetuksen kannata luopua. Pidetään näistä kiinni myös uudistuksissa. Kiitos vielä Sampolle hyvistä ajatuksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti