tiistai 29. tammikuuta 2013

Kirje rehtoreille


Opettajan toimenkuva ja koko opettajuuden käsite velloo alueella, jonka kehittymisestä kellään ei taida olla kirkasta ajatusta päässä. Opettajuus on muuttumassa ja rehtoreilta jatkuvasti odotetaan linjauksia, mikä opettajan rooli oikein on. Onko se kasvattaja, sosiologi, pedagogi, tiedon välittäjä, kuuntelija, erityisopettaja, kaiken kirjaava sihteeri vai kaikkea näitä? Painetta toimenkuvan kehittämiseen tulee niin opettajilta itseltään, päättäjiltä ja valtioltakin. Miten siis rehtori arjessa pystyy tätä kaikkea visioimaan? Ei käy kateeksi.  Heitän tähän muutaman ajatuksen opettajan näkökulmasta.
  1. Luota alaisten ideointikykyyn
    • kaikkea ei tarvitse itse ideoida
    • tue ideoita, varsinkin jos koet niiden kehittävän koulua ja edistävän oppilaiden arkea
    • ota myös rohkeasti kantaa, puolesta tai vastaan. Pahinta on välinpitämättömyys.
    • kehitä systeemi ideoiden jakamiseen, esim. sähköinen opettajien välinen portaali, jotta ideat tulevat muillekin opettajille esille
    • tällä avoimella portaalilla myös pelaat aikaa itsellesi pohtia, onko idea hyvä vai ei. Kahvipöydissä esitetyt ideat voivat tulla liian isona yllätyksenä, jolloin itsellä herää helposti negaatio, että ei onnistu
  2. Ole mahdollistaja
    • älä tyrmää heti, jos muutokset aiheuttaa lisää töitä sinulle, esim. palkituksen uudelleen miettiminen, lukkareiden uudelleen järjestely, sijaisjärjestelyt
    • työntekijät arvostavat pientäkin satsausta
  3. Ole rohkea
    • anna rohkeasti resursseja niille, jotka ideoita esittävät
    • jos koet idean mahdolliseksi, mutta se mietityttää, anna silti kokeilumahdollisuus
    • vie asioita, joilla koet olevan pitkällä juoksulla myönteisiä vaikutuksia, rohkeasti eteenpäin, vaikka kaikkia uudet menetelmät eivät heti miellytä
    • Kaikki uudistukset eivät aina onnistu
    • kokeilkaa silti rohkeasti
    • myös epäonnistuminen on hyvästä, silloin osataan taas viedä asioita eri suuntiin
  4. Vie hyvät ideat eteenpäin
    • myös päättäjille, jos toteuttamiseen tarvitaan resursseja
    • pyytämättä ei saa, vaikka kuinka trendi on supistaa
    • kunnon perustelut vain kehiin
    • haasta myös päättäjiä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti