sunnuntai 18. marraskuuta 2012

E-oppiminen - pohdintoja

Tämä vuosi on mennyt kehitellessä sähköistä oppimisympäristöä. Eli miten siis oppiminen voisi tapahtua TVT:tä käyttäen. Yritän nyt siis katsoa myös oppilaan kannalta. Kehitysajatukset kerään vaiheittain. Toivottavasti näistä on apua samaa suunnittelevalle. Uskokaa tai älkää kaikki tämä on vaatinut vuoden kypsymisen. Mistäköhän hidas kypsyminen johtuu? Tähän ehkä minut tuntevat osaisivat vastata :) Alla mainitut vaiheet siis ovat jalostuneet edellisestä vaiheesta (näin ainakin toivon) Näitä on siis mietitty perusopetuksen oppilaille.

Kehitysvaihe1:

  • Videoidaan opetus
  • oppilaat etenevät omaan tahtiin videoiden avulla - hankitaan oppimisympäristö, johon videot + materiaali kerätään (kustantajien + avoin materiaali + opettajan materiaali)
  • oppilailla luokkatilassa muutamia kannettavia laitteita
  • opettajalla jää aikaa henkkilökohtaiseen ohjaamiseen
  • vaiheen avoimet kysymykset
    • Vertaisoppiminen?
    • Sosiaalinen syrjäytyminen?
    • Miten kerätään tietoa oppimisen etenemisestä?

Kehitysvaihe2:

  • rakennetaan oppimispolku käsitekartan avulla sähköiseen ympäristöön
  • oppimispolku on koko kunnan, esim perusopetuksen matematiikan polku 1-9 luokille - opettajat tekevät yhdessä polkua,kerätään koko pedagogiigan osaaminen yhteen paikkaa oppilaan saataville
  • kannustetaan ryhmätyöskentelyä ja vertaisoppimista, oppilaat ohjaavat toisiaan esim samassa vaiheessa
  • portfolion käsite tulee ottaa mukaan. Portfolio täyttyy automaattisesti siitä, mitä oppilas tekee.

Kehitysvaihe3:

  • kehitetään alykästä järjestelmää, joka haistelee oppilaan etenemistä oppimispolussa ja ohjaa tätä tarvittuun suuntaan
  • rakennetaan koko sähköinen järjestelmä pelinomaiseksi, oppilas on hahmo (vertaa tamagotchi) - hahmoa "hoidetaan" matematiikalla, englannilla, historialla jne. jne.
  • mitä enemmän ja laadukkaammin oppilas tekee, sitä paremmin hahmo voi. Eli siis tämä tieto portfoliona, mittarit ovat oppilaalle visuaalisia, mutta opettajille voi olla jotain muuta dataa
  • käsitekartta ja oppimispolku on kaiken takana (opettajien työkalu suunnitteluun), mutta oppilaalle tämä visualisoidaan pelimuotoon.
  • vertaisoppimista edistävät hahmot, esim. hahmot(siis oppilaat) voivat pyytää apua oppimispolussa samassa vaiheessa olevilta hahmoilta.
  • opettaja voi kutsua hahmoja yhteen --> sosiaalinen tapahtuma
Itse yritämme napata kiinni vaiheesta 2. Vaiheeseen 3 tarvitaan paljon yhteistyötä pedagogien, kustantajien ja peliosaajien kanssa. Kuka nappaisi kiinni
  • Rovio? - kokemus pelin tekemisestä, visuaalisuudesta ja koukuttamisesta
  • kustantajat + muu sähköinen valmis materiaali, esim Mikrolinna - käsitekartan ja oppimispolun sisällön suunnittelu
  • Fronter (meidän pilottialusta) - yhdistämään tämän kaiken
  • Päättäjät - resursseja suunnitteluun -
  • Yliopisto - "teknisen" älyn luominen  järjestelmään tarkkailemaan oppimista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti