sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Utopiaako - älykäs oppimisympäristö?

Oppimisympäristöä Ruskolle kehitellessä, on mieleeni joulahtanut seuraava kysymys.

Olisiko mahdollista, että oppimisympäristön järjestelmä itsessään pystyisi keräämään tieto oppilaan oppimisesta ja ohjaamaan hänet tämän tiedon perusteella oman osaamisen mukaisiin oppimispolkuihin?

Olen jostain kuullut, että tällaisiä älykkäitä järjestelmiä on kehitetty. Erityisen älykkääksi tuota en kuitenkaan kutsuisi, koska ihminen (opettaja) pystyy hoitamaan tuon saman työn melko nopeasti. Mutta haaste on kuitenkin siinä, että opetusryhmät ovat niin isoja, että opettajan aika ei millään riitä kaikille. Mutu tuntumalta sanoisin, että ryhmätkoot eivät myöskään tule pienemään lähitulevaisuudessakaan sopiviksi. Olisiko siis mahdollista, että järjestelmä tekisi tuon työn. Välittömän palaute on tärkeää oppimisprosessin kannalta.

Omaa pohdintaa

  • pelityypistä materiaalia pitää saada lisää
  • kuka tekee materiaalin? opettaja? kustantaja?
  • järjestelmä toisi huiman lisäedun opettajan arvioinnin tueksi
  • voidaanko arvioinnissa myös ottaa huomioon järjestelmän tuottaman infon myötä mm.
    • aktiivisuus,
    • yhteisen oppimisen editäminen
    • yhteistyötaidot
    • oppimisen omaehtoinen syventyminen?
  • Pitäisikö oppilaan arvioinnissa olla tiedollisten taitojen mittaamisen lisäksi myös arvosana vaikkapa
    • yhteistyötaidoista?
    • tiedon hakemisestaja suodattamisesta?
Jos tätä sattuu lukemaan joku yliopistolla työskentelevä, heitän pallon sinne. Löytyisikö yliopistosta veturi järjestelmän rakentamiseen? Esimerkiksi Turun yliopisto on saanut mainetta KIVA koulu hankkeesta, lähtisikö joku kehittämään TIVA (tiedon valloitus?) koulu hanketta. Rohkeasti kommentoimaan ja heittämään ehdotuksia avoimiin kysymyksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti