sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Oppilaan käsikirja

Facebookin tieto- ja viestintätekniikan ryhmässä pohdittiin, miten paljon koulu tällä hetkellä painottuu pienten tiedonmurusten ulkoaopetteluun. Myös googlen "väärinkäytöstä" löytyy hyvä ajatus täältä http://sometek.fi/ala-kysy-jos-vastauksen-loytaa-googlesta/ Miten muutos sitten toteutetaan?

Mietin

  • Voiko nykyisellä tuntirakenteella saada muutosta?
  • Kuinka paljon arviointi ohjaa tähän?
  • Paljonko ulkoiset tekijät, kuten oppimateriaalit ja opetussuunnitelma, ohjaavat tähän?
  • Mitkä ovat opettajan valmiudet muutokseen? En tarkoita nyt teknisiä valmiuksia, vaan onko meillä valmiuksia kokonaisuuksien hallintaan.

Jos meillä olisi rohkeutta, voisiko tästä löytyä ratkaisu esim yläkouluun.

  • Tuntirakenne muutetaan siten, että oppilaalla on aamupäivän kokonaisuus ja iltapäivän kokonaisuus - kyseisistä kokonaiskuuksta vastaa opettajatiimi (koostuu eri aineiden opettajista)
  • Oppilaalla ei ole oppiaineisiin sidottuja kirjoja, vaan hänellä on yläkoulun käsikirja (ns oppimispolku), jossa on kokonaisuuksia aiheittain
  • Käsikirjaa täydennetään muilla materiaaleilla, monisteita, kirjoja, sähköisä materiaaleja - oppilaalla on käytössään portfolio, joka täydentyy käsikirjan etenemisen mukaan (sähköinen ja / tai perinteinen)
  • Opettajan YT aikaa käytetään opettajien väliseen yhteistyöhön näiden kokonaisuuksien rakentamiseen

Muita ajatuksia

  • Ruskolla on n. 100 oppilasta / luokka-aste. Mitä, jos ei olisikaan luokka-asteen rinnakkaisluokkia, vaan opetusryhmiä voitaisiin joustavasti muuttaa kokonaisuuksien mukaan
  • Opettajien yhteissuunnitteluaikaa tarvitaan huomattavasti enemmän, tämä pitää ottaa johdon huomioon, mutta myös opettajien on huomioitava se omissa työmenetelmissä -
  • Kustantajia tarvitaan, vaikuttaako bisnes liikaa tähän muutokseen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti