Facebookin tieto- ja viestintätekniikan ryhmässä pohdittiin, miten paljon koulu tällä hetkellä painottuu pienten tiedonmurusten ulkoaopetteluun.
Myös googlen "väärinkäytöstä" löytyy hyvä ajatus täältä
http://sometek.fi/ala-kysy-jos-vastauksen-loytaa-googlesta/
Miten muutos sitten toteutetaan?
Mietin
- Voiko nykyisellä tuntirakenteella saada muutosta?
- Kuinka paljon arviointi ohjaa tähän?
- Paljonko ulkoiset tekijät, kuten oppimateriaalit ja opetussuunnitelma, ohjaavat tähän?
- Mitkä ovat opettajan valmiudet muutokseen? En tarkoita nyt teknisiä valmiuksia, vaan onko meillä valmiuksia kokonaisuuksien hallintaan.
Jos meillä olisi rohkeutta, voisiko tästä löytyä ratkaisu esim yläkouluun.
- Tuntirakenne muutetaan siten, että oppilaalla on aamupäivän kokonaisuus ja iltapäivän kokonaisuus
- kyseisistä kokonaiskuuksta vastaa opettajatiimi (koostuu eri aineiden opettajista)
- Oppilaalla ei ole oppiaineisiin sidottuja kirjoja, vaan hänellä on yläkoulun käsikirja (ns oppimispolku), jossa on kokonaisuuksia aiheittain
- Käsikirjaa täydennetään muilla materiaaleilla, monisteita, kirjoja, sähköisä materiaaleja
- oppilaalla on käytössään portfolio, joka täydentyy käsikirjan etenemisen mukaan (sähköinen ja / tai perinteinen)
- Opettajan YT aikaa käytetään opettajien väliseen yhteistyöhön näiden kokonaisuuksien rakentamiseen
Muita ajatuksia
- Ruskolla on n. 100 oppilasta / luokka-aste. Mitä, jos ei olisikaan luokka-asteen rinnakkaisluokkia, vaan opetusryhmiä voitaisiin joustavasti muuttaa kokonaisuuksien mukaan
- Opettajien yhteissuunnitteluaikaa tarvitaan huomattavasti enemmän, tämä pitää ottaa johdon huomioon, mutta myös opettajien on huomioitava se omissa työmenetelmissä
-
- Kustantajia tarvitaan, vaikuttaako bisnes liikaa tähän muutokseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti