sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Erilainen jälki-istunto

Oli pari päivää sitten jälki-istunnon valvoja. Koulussamme on käytössä perinteinen "Tuijota pisteeseen" menetelmä. Olen jonkin aikaa miettinyt, miten tätä voisi kehitellä.

Lyhyesti kokeilusta

  1. Jälki-istunto pidettiin atk luokassa ja välineenä käytettiin Wilmaa
  2. Oppilaat kirjoittivat Wilma-viestin, joka he lähettivät sekä minulle että huoltajille. asetuksista valittiin että vastaanottajat saavat nähdä toistensa nimet ja vastaukset (koska kommentoin oppilaiden vastauksia ja halusin, että ne näkyvät huoltajille)
  3. Itse sisältöä ohjasin kysymyksillä, vähän rangaistuksesta riippuen.
    • Mitä tapahtui?
    • Miksi teosta rangaistiin?
    • Mitkä seikat johtivat tekoon?
    • Tiedostitko tilanteessa tekeväsi väärin?
    • Mitä tapahtuu, kun seuraavaksi olet samassa tilanteessa?
    • Oliko teosta haittaa muille ihmisille?
  4. Tarkoitus siis on, että oppilaat tarkkailisivat "ulkopuolisena" tapahtunutta. Olin apuna kirjoitusprosessissa ja "tarkastin" ennen lähettämistä. Puutuin ns. yliheittoihin, esim. kommentteihin "En koskaan enää tee mitään pahaa jne.". Viestiin piti jättää vain ne, joiden takana oppilas itse on.

Havaintoja / tapahtunutta /oppilaan kommentteja

  • Kaikki tiedostivat tehneensä väärin, muutama silti oli sitä mieltä, että näin voi tapahtua uudelleen. Tällaisia rehellisiä kommentteja en poistattanut, vaan kirjoitin näihin oman kannan
  • Kirjoittaminen oli oppilaille vaikeaa, heillekin helpompi olisi pisteeseen tuijottaminen
  • Olin havaitsevanani jonkin laista kehittymistä, tai sitten se johtui omasta kovasta uskosta, että tämä auttaa :)
  • "Kokeneet" istuja antoivat sekä positiivista että negatiivista palautetta. Negatiiviset tulivat lähinnä niiltä, joille kirjoittaminen oli tuskallisinta
  • Osalle alku tuotti hankaluuksia, koska tässä oli enemmän vapauksia kuin perinteisessä menetelmässä, loppua kohti tilanne parani.
  • Oppilaisiin sai henkilökohtaisen vuorovaikutuksen, jos oikein positiivisesti ajattelen, oppilaat kokivat, että heistä välitetään ja juuri heidän ongelmiin puututaan
Eli näillä positiivisilla asioilla varmasti jatkan kokemuksia. Myös ne opettajat, jotka tästä kuulivat, innostuivat menetelmästä. Saapa nähdä tuleeko Maunun koulun yleiseksi menetelmäksi.

Tämä kirjoitus on ollut aikaisemmin toisessa blogissani. Valitettavasti jouduin erinäisistä syistä järjestelemään omaa blogini uudelleen, jollain muutamat kommentit, jotka olivat erittäin kannustavia, jäivät tästä pois. Mutta lisää saa kaikenlaisia kommenteja toki kirjoittaa lisää

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti