sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Kokemuksia erilaisesta menetelmästä

Itselläni on nyt takana 2-3 viikkoa erlaisen menetelmän käytöstä. Taustatietona minulla on tällä hetkellä tietotekniikan ryhmiä, joiden aiheena ovat olleet tekstinkäsittely Wordillä ja kuvankäsittely photoshopilla.

Lyhyt kuvaus menetelmästä

  1. Olen valmiiksi tunteja varten videoinut opetuksen.
  2. Oppilaille on lähetetty Wilman kauttaa viestiä, miten edetä. Pääpiirtettäin menetelmä on sellainen, että ensi katsotaan tietyt videot ja sen jälkeen siihen liittyvät tietyt harjoitukset. Videoihin voi aina palata. Videot ovat julkisisa, joten niitä voi katsoa, missä tahansa.
  3. Tavoitteena on, että näin saisin luotua oppilaalle tietyn oppimispolun, jota pitkin hän voi edetä omaan tahtiin ja minulle jää aikaa enemmän oppilaan ohjaamiseen. Videot ovat opetusta siksi, että opetus ei ole aikaan sidottua ja sitä voi kelata.

Havaintoja näistä muutamasta viikosta.

  • menetelmä on otettu hyvin vastaan
  • suurin osa oppilaista katsoo tehdyt videot,muutamilla oppilailla on vaikea pysyä aiheessa
  • osa on katsonut videoita jopa kotona
  • minun on vaikea tietää, missä kohtaa oppilas etenee
  • tunneilla tapahtuu vertaisoppimista, tästä olen eniten ylpeä!
  • syvälle menevä oppimisprosessi ei kaikilla käynnisty, karkeasti jaan seuraaviin
    1. 50 % oppivat videoista hyvin, varmasti oppisivat myös massaopetuksesta
    2. 25 % oppii kopoiomaan, mutta veikkaan, että syväoppimista ei tapahdu
    3. 25 % aika kuluu, mutta oppimista ei tapahdu kuin pienellä osa-alueella

Pohdintoja ja kysymyksiä

  • Opettajan näkemys oppimispolusta ja tavoitteista ei välttämättä kohtaa oppilasta. Sama ongelma on ollut perinteisellä massaopettamisella
  • Videon katselun aloitus ilman tavoitetta ei käynnistä kaikilla oppilailla oppimisprosessia. Vaikus on sama kuin massaopetuksessa, video kyllä katsotaan, mutta syväoppiista ei tapahdu
  • Edelliseen viitaten, seuraavia peruskysymyksiä pitäsi pohtia
    1. Mikä on hyvä aloitusärsyke?
    2. Miten tuo ärsyke annetaan, jos edetään omaa polkua omassa tahdissa?
    3. Miten edistetään ryhmässä työskentelyä?
    4. Miten päästään passiivisesta oppimisessta aktiiviseen?
Samassa, kun tätä kirjoitan, minulle välähti, että tästähän tässä kaikessa on kyse :)
  • Menetelmä vaatii järjestelmän, joka sekä oppilalle että opettajalle antaa palautetta oppimisen kehittymisestä ja onnistumisista. Tätä Ruskolla parhaillaan työstetään sähköisen oppimisympäristön muodossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti